Samogłoski i dużo drukowanek (4)

5 Wrz

pies

Przygotowałam dużo drukowanek pozwalających na utrwalenie samogłosek, no i mam nadzieję zamknąć ten temat. Ale po kolei.

Motyle

  • Motyle proste czarno-białe motyleP_BW. Drukujemy, wycinamy (ew. drukujemy, kolorujemy. wycinamy). Drukować można na kolorowych kartkach, to ułatwi sprawę. Rozkładamy przed dzieckiem wymieszane skrzydła i brzuszki. Zadaniem dziecka jest złożyć motyla z odpowiednich elementów, aby powstał motyl O, A itd. Jeśli zadanie idzie bardzo sprawnie, to można całego motyla skleić, jeśli nie, to warto poćwiczyć kilka razy.
  • Motyle trudne czarno-białe motyleT_BW i motyle trudne kolorowe motyleT_K to znacznie trudniejsze zadanie. Tym razem motylki nie mają na skrzydłach po jednej literce, ale po dwie. To zadanie dobrze ćwiczy spostrzegawczość i uczy porównywania. Jest naprawdę trudne.

Ó czyli U

Według tej metody Ó wprowadza się w tym samym czasie co U. Można je pisać po drugiej stronie kartonika, albo mieć osobno. Mojej córce bardzo się spodobał pomysł, że to są bracia. Nazywają się tak samo, ale wyglądają troszkę inaczej. Kartka z Ó różnej wielkości do ćwiczenia rozpoznawania i nazywania o_z_kreska

Pieski

Po wydrukowaniu arkusza samog_psy tniemy kartki wzdłuż przerywanych linii. Kładziemy je wymieszane przed dzieckiem i proponujemy: pomóż każdej psiej mamie znaleźć jej szczeniaczka. Układamy je obok siebie.

Piłkarze

Drukujemy arkusz pilkarze i tniemy. Tym razem dziecko musi połączyć razem tych chłopców, którzy mają piłki z tą samą sekwencją głosek.

Pojazdy

To zadanie POJAZDY wymaga odczytywania sekwencji samogłosek – odcinamy pojazdy, a “paczki” wycinamy i układamy przed dzieckiem (najpierw arkusz pierwszy, po skończeniu drugi). Teraz historyjka: jadą pojazdy, jadą, co tu jedzie? A literki czekają, kto się chce wybrać w podróż? – dziecko wybiera jedną paczkę i nakleja na przyczepie, a potem czyta samogłoski. Po zajęciu miejsc okazuje się, że nie wszystkie głoski się zmieściły. Kto został?
To zadanie można rozbudować dalej, wydrukować ponownie arkusze, wyciąć i poprosić dziecko, aby odtworzyło taki sam układ liter, jak za pierwszym razem. Oczywiście wielokrotnie odczytując.

A już niedługo wyrazy dźwiękonaśladowcze, czyli czytanie całkiem serio.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *