Dieta ciężarnej – co jest niezbędne?

27 Cze

Planujesz ciążę, spodziewasz się dziecka, karmisz piersią – to takiej momenty w życiu kobiety, kiedy baczniej, niż kiedykolwiek wcześniej, przyglądasz się temu co jesz. Jest sporo przesądów związanych z tym co wolno, a co zakazane, ale jak to z przesądami bywa, są one często bardziej szkodliwe niż pomocne. Tymczasem każdy zapytany lekarz czy dietetyk odpowie:

“odżywiaj się zdrowo”…

Co rozumieć pod tym określeniem? Mówiąc w dużym skrócie, dieta ciężarnej powinna być:

  1. Urozmaicona – jedzenie z każdej grupy produktów. Im bardziej kolorowo, tym lepiej, bo kolorowe są warzywa i owoce, które powinny być podstawą diety.
  2. Uregulowana – lepiej jeść mało, a częściej. 5-6 niewielkich porcji w czasie dnia, ostatnia – lekka – tuż przed snem. Ważna jest także ilość płynów – około 2300ml na dobę. Unikaj soków (sok to nie owoc) i słodzonych napojów.
  3. Umiarkowana – jedz dla dwojga, nie za dwoje. Wzrost zapotrzebowania na kalorie jest niewielki (o 475 kcal w III trymestrze), za to na witaminy i minerały znaczny (30-50%). Jedzenie pustych kalorii nie dostarcza dziecku tego, co potrzebne, za to dodaje mamie zbędnych i obciążających kilogramów.
  4. Unikająca: alkoholu (żadna, absolutnie żadna postać), słodyczy, produktów tłustych i żywności wysokoprzetworzonej. Niewskazane są też potrawy z surowego mięsa, ryb, jajek, mleka oraz sery dojrzewające – potencjalne źródło bakterii, które są groźne w ciąży.
  5. Uzupełniana tym, co niezbędne.

No właśnie, co jest niezbędne? Jakich składników nie możemy dostarczyć z pożywieniem? Teoretycznie wszystko, co potrzebne, znajdziemy w tym, co jemy, ale…

Czy zjadasz codziennie:

  • 400g bobu (grochu, szparagów) lub 500g brokuła (brukselki, jarmużu) lub 300g fasoli suchej (szpinaku) lub 800g sałat? Dzienne zapotrzebowanie w ciąży na kwas foliowy to 0,4 mg.
  • 50g śledzia lub 32g szprotki, 35g łososia, 20g makreli, 75g pstrąga, 230g karpia, 500g dorsza? W przypadku kwasów DHA zaleca się dzienną suplementację w wysokości 100-200 na początku ciąży, około 500mg po 20. tygodniu.
  • 200g dorsza (mintaja) lub 400g halibuta (płastugi, tuńczyka, makreli) lub 500g łososia? W czasie ciąży zapotrzebowanie na jod to 0,22mg.
  • 100g halibuta (makreli, karpia) lub 6 jajek? To źródło zalecanej w ciąży w ilości 200 IU witaminy D.
  • 110g zarodków pszennych, 130g migdałów, 100g słonecznika, 65g pestek dyni? W nich znajdziemy około 360mg magnezu, a przecież czasem konieczna jest nawet dwukrotność tej dawki.

Może raz na jakiś czas się trafi taka sytuacja, że kopiastą miskę bobu zakąsisz półkilogramowym dorszem, ale żeby tak każdego dnia… Raczej nie. Dlatego konieczna jest suplementacja. Czym? To zależy od tego, na jakim etapie życia się znajdujesz…

Opakowanie leki FolikPrzed ciążą (w zasadzie u wszystkich kobiet w okresie rozrodczym, które mogą zajść w ciążę): Folik – zapobiega niedoborom kwasu foliowego u kobiet przed poczęciem i we wczesnym okresie ciąży. Skład: 1 tabletka zawiera 0,4 mg kwasu foliowego.

 

Opakowianie leku Folik 1W pierwszym trymestrze: Folik Mama Pierwszy Trymestr to suplement diety dla kobiet do 13. tygodnia ciąży, zawierający składniki, które trudno uzupełnić za pomocą codziennej diety. Należą do nich: kwas foliowy, jod i kwas tłuszczowy DHA (nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3).

 

Opakowanie leku folik2/3W II i III trymestrze oraz w czasie laktacji: Folik Mama Drugi, Trzeci trymestr i laktacja to suplement diety dla kobiet w ciąży od 14. do 40. tygodnia ciąży i w okresie karmienia piersią, zawierający składniki, które trudno uzupełnić w diecie: kwas foliowy, jod, kwas tłuszczowy DHA (nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3), magnez i witamina D.

 

Wiecie, co jest fajne? Że w zasadzie Polki o tym wszystkim wiedzą. A jak nie wiedzą, to pytają. Jeśli interesuje Cię więcej informacji na temat tego, co Matkom Polkom wiadomo o planowaniu ciąży i suplementacji, zajrzyj do FOLIK RAPORT FINAL.

Na koniec jedna, ważna uwaga – ten artykuł nie jest równoznaczny z poradą medyczną, dlatego: Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

 

3 komentarzy w “Dieta ciężarnej – co jest niezbędne?

  1. Bardzo chciałabym móc stosować się do zalecenia urozmaiconej diety w ciąży. Jednak się nie udało: wymiotowałam po wszystkim co zjadłam, organizm odrzucał jedzenie. I kończyło się na kroplówkach i suchym chlebie. Dosłownie. Za to w 9 miesiącu udało mi się jeść nieco sensowniej, bo okazało się, że arbuz to mój sprzymierzeniec 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *